1

Folks syn på IVF

I 9 år har vi längtat efter att få bli fler. 
Under ungefär 7 av dem har vi i perioder kämpat med olika typer av behandlingar. 
Vi har aldrig varit öppna med det och kanske är det därför man får höra en hel del "tok"angående  behandlingar, försök, människors syn på att "skaffa barn" mm. 

I helgen pratade jag med en kollega. Manlig. Ovetande om vår kamp. 
Han har två barn med sin sambo, pojkar. 
Han berättade att hon börjat prata om att skaffa ett tredje. Redan här får jag hang-ups iom "skaffa" är ett ett intressant sätt att se på det hela. Hur som så vill hon det för att nu vill hon ha en dotter. (?!)
Jag flinade lite och sa att "joo jag förstår tanken men det är ju lite svårt att välja sånt"
Svaret jag fick...
"Jorå. Vi får göra sån där IVF, då kan man välja!"

Ridå

Jag blir så trött. Så mycket jag fått höra genom åren men denna var nog topp tre på listan. Där uppe på listan ligger även "dom lunde inte få barn men då vare de ju bara å göra en IVF ju!" QUICK FIX
För "fixar man en ivf" så är biffen klar sen. 
I övrigt så fattar jag inte att dom ens kan tänka så. Men jag är inte rätt person att tycka till där. Tror ni förstår min tankegång ändå. 

För att inte idiotförklara mig själv är jag fullt medveten om att man via ivf kan göra en mängd tester på både spermier och de befruktade äggen för att analysera eventuella sjukdomar och även kön. 
Vi skulle göra en PGS analys av våra vid en behandling. Det blev aldrig av den enkla anledningen att det krävdes 5 blastocyster. 
Vi fick två.
I Sverige är det dock inte tillåtet att "välja" kön. Oetiskt. Ja det tycker jag i alla fall.... 

Summan är den enkla; människor som aldrig varit i kontakt med det här helvete har 0 koll. 
Önskar jag var en av dem.. som jag faktiskt var för en sisådär 9-10 år sedan..

Kram på er ❤️

Kommentarer:

1 Anonym:

skriven

Så kloka ord. Vi är många som förstår, men många är också de som inte förstår. Kram till dig och lycka till i den fortsatta kampen!

Kommentera här: