0

IVO-anmälan

Googlar man på IVO får man upp:

"Om du anser att du har fått fel diagnos, fått fel vård eller blivit felbehandlad kan du anmäla det till Inspektionen för vård och omsorg, IVO. Du behöver inte peka ut vem det är som har gjort fel, det räcker med att du beskriver vad som hänt. Inspektionen för vård och omsorg utreder hela händelsen."

I somras då vi vände oss till LÖF talade de om för oss att vi bör göra en sån anmälan. 
Jag visste inte riktigt vad det var då men vet mer nu. Då var jag arg och ledsen. Det gav mig en viss energi... den som senare helt försvann efter några månader. 
Hade jag inte gjort en anmälan då hade jag nog aldrig gjort det heller. 

Det var enkelt att göra, efter några dagar kom ett brev som bekräftade anmälan sen glömde jag bort det. 
Tills igår. 
Jag fick en rek att hämta ut och ett tjock kuvert i min hand. 
Mamma var med och vi öppnade det tillsammans. Båda läste fortare och fortare. 

Vi fick rätt. 
Läkaren skötte inte sitt jobb. 
Han följde inte de riktlinjer sjukhuset hade då en kvinna gravid i vecka 8 söker för buksmärtor men inget foster syns. Och HCG ökar i snabb takt. 
Han gjorde i n g e n t i n g
Mottagningens chef hade skickat med en personlig hälsning. 
Läkaren själv "har valt att inte kommentera händelsen"

Jag fick även bifogat min journal och deras riktlinjer. 
Varför följde han dem bara inte...? 
Så mycket smärta jag hade kunnat slippa. 

Känslorna är så blandade. Mina nära jublade. Men i mitt hjärta känns det bara som att skorpan på såret röcks bort..
Bra att han nu vet att han gjorde fel. Förhoppningsvis gör han annorlunda nästa gång en kvinna med ett pågående X söker vård. 
Jag kommer inte bli mer hel över detta beslut. 

Samma dag fick vi kallelse till första mötet för äggdonation i Sverige. 
DET känns bra i hjärtat ❤️

Kram på er ❄️✨  

Kommentera här: