1

Hej hej!!

Oj vad jag känner mig som en usel bloggare! 
Men jag har inte haft så mycket spännande att delge er heller så en innehållslös blogg kanske inte heller är sådär jätteroligt?

I alla fall så är både överklagan till LÖF klar och beslutet från IVO klart och avslutat. 
Vi fick rätt på båda. Felbehandlade och bristande behandling från läkaren i vår hemstad. Chefsläkaren beklagade. Läkaren själv hade inget att komma med. 
Inte förvånad. 

Hur lite detta än hjälper mig, oss så känns det på ett vis bra. Jag tror att jag hade ångrat mig senare om jag inte anmält. 
Hur ska vården kunna bli bättre om inte bristerna  uppmärksammas? 

Många har frågat om ersättning. Haha ja det är en lite rolig fråga. 
Av mitt egna försäkringsbolag får jag en ersättning vad gäller organförlust. Alla organ i kroppen är "prissatta" det tokiga (vad jag tycker) är att mister du EN äggledare/äggstock får du en summa. Den summan dubblas om du mister två. Det jag tycker är så dumt är att med EN kan man fortfarande bli gravid på egen hand. Utan båda är det ju omöjligt. Därför är min åsikt att den ersättningen bör vara större vid förlust av båda. Men regler är regler och så är det inte. 
Alla "priser" motsvarar ju en viss % av prisbasbeloppet som skiljer från försäkring till försäkring. Summan är inte ett dugg stor och räcker inte ens till en ny behandling. 
Nu kan inte pengar mäta sig i dessa fall egentligen. Men nu har ni det svaret i alla fall. 

Av IVO utgår inte ersättningar. Den anmälan gör man för att påpeka ett fel eller en brist. 
Av LÖF får jag 1400kr. Det är små summor som tillsammans blir det beloppet. Tex 50kr/dag jag låg på sjukhus mm. 1400? Bensinpeng till Arlanda typ? 

I februari eller mars ska vi på läkarbesöket inför ÄD i Sverige. Det ser jag fram emot. 

Tack för att ni läser. Det värmer mitt hjärta <3

Kommentarer:

1 K:

skriven

Ersättnignen från LÖF är så löjligt låg. Vår förtidigt födda bebis (efter embryodonation:)) skadades och fick ett sår på foten under tiden vi låg på sjukhus. Trots att ärret idag 3 år senare är 2 cm långt på utsidan av fotknölen fick vi bara 5000kr. Tur vi hade gravidförsäkring, där fick vi 17000kr. Tyvärr gör det inget för ilskan vi fick inte ens en ursäkt utan de försökte dölja det hela genom att inte låta oss vara med bebis. Blir så arg när jag tänker på det. Skönt att ni anmälde.

Kommentera här: