1

Våren är här - igen

Hur många gånger har jag inte tänkt och skrivit om årstider som kommer åter år efter år och jag skriver om samma sak varje gång..?
Nääääe ingen tjock mage nu heller... inte den här våren heller.. jag kommer inte att få dra vagn med J i höst.. fan.
Istället sitter jag här med ett glas vin och en chipsskål och tänker "satan, jag har inte skrivit i bloggen på en halv evighet...dom måste bli bra trött på mig de stackare som faktiskt följer oss" Haha, men nu, nuuuuu ska jag skriva!! 

Jag har aldrig berättat vart vi gjort våra flesta behandlingar, eller vem vår underbara läkare är, eller resten av personalen. Men nu vet jag att de gärna berättar om vilka de är och vad de har på G på sin klinik och att jag gärna får berätta. Vilket jag gladeligen gör!
Däremot tror jag inte att någon blir förvånad över att jag säger att det är IVF-kliniken Falun som varit vårt största stöd genom alla dessa år och behandlingar. De har redan ett fantastiskt rykte och doktor Raghad Samir är den doktor som kramar oss då vi kommer, det är hon som smsar och mailar när som helst och som jag periodvis jagar då jag har tusen frågor som virvlar runt i mitt huvud.
Det var hon som sa till oss att åka till dem den sommaren allt gick åt skogen, hur hon rusade in på kliniken i en blommig sommarklänning för att se hur det var med oss. Det var hon som ringde sjukhuset och sa åt dem att prioritera mig. Det var även hon som fick batteriet på min telefon att ta slut samma kväll av oro då jag inte svarade.. dagen efter krävde hon att få journalerna. Haha.

Det är jag som gärna ställer upp på nya behandlingar och det är hon och hennes team som försöker vända ut och in på sig själva för att hitta ett sätt för oss att bli föräldrar på. 
jag har sagt att jag gör vad som helst, och hon förstår. Hon peppar och kommer med realistiska förslag. Hon tar ner oss på jorden samtidigt som hon ger oss styrka.
Utan den kliniken hade vi varit en blöt pöl för länge sedan. Jag skulle rekommendera dem alla dagar på året och till vem som helst, de gör allt i sin makt och mer därtill för att utfallet ska bli lyckat.

Men.. vad har de på gång då kan tro..? :)
Jo, massor!! 
Raghad är en mästare på att söka efter nya studier och forskning. Det är Te x därför jag nu äter glutenfritt, förra året kom en studie där det visade sig att 2 av 6 som var oförklarligt barnlösa fick bättre/lyckat resultat på behandlingar efter att ha slutat med gluten. Fast de alltså inte var medicinskt förklarade som glutenintolleranta.
Både hon och jag anser "varför inte testa? Vad har jag att förlora?"

I januari 2019 blev det i Sverige lagligt att på privata kliniker utföra äggdonation och dubbeldonation. Klinikerna fick from 1/1 2019 ansöka om detta och det skulle ta ungefär 3 månader innan ett besked kom. Falun ansökte direkt men väntar fortfarande på ett beslut. Vi räknar med att det blir ett Ja, men tiden sniglar sig fram. 
Ryssland föreslog i vårt Skype-möte att ett ERA-test ska utföras på mig. 
Just det kommer Falun att börja med också, det som är nytt är att man inte behöver testa i flera olika cykler som förr utan ett test tas och det skickas sen till USA.
Eller var det Spanien...? Hum.. det är inte heller helt klart utan exakt vem och vart analysen skall ske är under utredning men då det är klart kommer jag göra ett ERA-test där och inte i Ryssland. Lite enklare och närmare ju...

Ännu en sak jag får berätta om är en studie de kommer att starta med i Falun. Den kommer bara att erbjudas de som gör en behandling där och handlar om IL-droppet som är väldigt omtalat. Man kommer i en "vanlig" cykel då att ta ett vävnadsprov från livmoderslemhinnan, testa dessa mot NK-celler (naturally-killer-cells) och sedan jämföras med vävnadsprov efter en behandling med IL-dropp. All denna info kommer att hamna på deras hemsida också.
Metoden har länge använts i tex Athen men i Sverige är ju som ni nog redan vet inget okej att göra såvida det inte är evidensbaserat.

De är även väldigt stolta över sin Time-laps- utrustining som fotograferar cellernas utveckling var 10e minut från att ägg och spermie sammanförs, men nu skall även datorn få vara med och avgöra vilket embryo som utvecklats bäst på 5 dagar. Embryolog och dator ska sammarbeta mer som jag förstod. Den här metoden är så häftig. För er som inte sett eller gjort det innan så får man vid återföringen se en lite snabb film gjord av stillbilder från ägget till minuterna innan insättning och utvecklingen.
Vi har alltså flera gånger sett ägget befruktas av simmare. Hur de smååå små killarna kämpar runt det enorma ägget och sedan hur kärnorna där inne delar sig på 2 med jämna mellanrum. Blir man gravid får man såklart filmen. Hur många har en film om hur de blev till?

Kanske får jag en miljon frågor nu, kanske inte. 
Ni når mig enklast på mailen [email protected] men såklart funkar kommentatorsfältet här också bra.
Tills dessa att de får klartecken med ERA-testet väntar vi.

Hoppas ni haft en härlig påsk och tack till er som skickat en peng. Vi är så tacksamma!
Kram

 
 ❤️👉🏼 Vårt väntrums insamling 

Kommentarer:

1 Annika:

skriven

Hej!
Hur många IVF:er har ni gjort i Falun? Vi har oxå gått i Falun och träffat både Urban, Staffan och Samir. Vi trivdes oxå där!
IVF 1. då fick vi vår dotter 9 mån. senare. Men sen sket det sig... när vi ville ha syskon. Gjorde 7 ivf där efter dottern.

Kommentera här: