1

Grubblerier

För mycket ledig tid leder till för mycket tid att tänka. 
Efter Karins samtal började funderingar kring utredning av donator. 
Är de "startklara"? Eller har de bara "anmält intresse" och har hela utredningen kvar? Alltså minst 6 månader kvar?
Tankarna skenade iväg och vips så såg jag 6, 12 eller 18 månaders väntan framför mig. 
Tänk om kvinnan ångrar sig och man måste söka en ny? Och ha 6 månaders utredning kvar?
Ni hör, det blev bara värre och värre och ångesten bara skenade i huvudet. Var vi dumma som la alla kort (och pengar) på Sverige ändå?

Jag kontaktade Karin med alla funderingar och hon kunde snabbt ta ner mig på jorden igen. För det första bekräftade hon min oro och lovade att jag kunde fråga hur mycket jag ville och när jag ville (istället för att bagatellisera mina tankar som såå många annars gör).
Sen berättade hon hur det fungerar. 
Donator har alltså gjort sina första blodprover. En massa prover som kontrollerar ifall de har ägg, eller någon sjukdom så som HIV, klamydia mm. 
Dessa prover måste tas igen om tidigast 6 månader och självklart vara negativa båda gånger. 
Alla dessa hitintills godkända donatorer finns sedan tillgängliga för matchning och nya blodprover + ultraljud, psykologsamtal och läkarsamtal. Så dom 6 månaderna har alltså redan  gått. 
Både jag och min man är som dom säger "av klassiskt skandinaviskt utseende" och de bör därför ganska snabbt kunna hitta någon som matchar. 

Mina skenande tankar och oro för att behöva vänta en mindre evighet var alltså helt i onödan. Att man aldrig lär sig.

I övrigt välkomnar vi våren efter en ganska vidrig vinter och ser fram emot varmare tider och en vår fylld med klämmdagar 😉

Kram på er och trevlig helg!
❤️

Kommentarer:

1 E :

skriven

Hej! Förstår jag det rätt att det finns donatorer som gått igenom blodprov nr 2, väntar på matchning och sen kommer börja hormonbehandlingen? :)

Svar: Hej!!!
Nej de har genomgått provtagning nummer ett och som jag fattade genomgår nr 2 då de blir matchade. Så fattade jag iaf. För att inte glömma ”äggbanken” som också finns ❤️
vartvantrum.blogg.se

Kommentera här: