9

Tankelimbon..

Hur ska man kunna klara av att "sluta" försöka...? Efter 10 år? Det har blivit mitt, vårt liv. Det är vad vi gör. 
Vi sätter över en stor del av våra löner på ett konto. Så fort man börjar komma upp i en okej summa så töms det. Igen och igen. 

Jag hör och läser om personer som säger "vi gjorde 3 försök, 6, 10 insättningar. 
6 ivf. Sen kände vi att det var nog"
Jag är imponerad av dem. Var det så enkelt som det lät att "sluta försöka"? Jag vill gärna hoppas det. Men så tror jag inte att det var..
Vad hände sen..?

Jag har sagt förr att det blir nog sista.
Men det har bara varit ord. Nu är det mer på riktigt. Ren jävla fakta faktiskt. 
Vårt liv, äktenskap tar enormt stryk av det. Jag, min kropp. Jag vet inte vem jag är längre. Eller vem jag blivit. 
Att kampen om ett barn kan så innerligt rent ut sagt sabba ens liv?! Ställa det på paus? 
"Tänk på annat" säger mindre vetande personer. Allvarligt?! Är de på riktigt??

Fast visst har en del hänt på tio år. 
Han friade. Jag grät och grät. Det var dagen efter vårt 6e ivf. Minus igen. Han hade planerat frieriet i månader. 
Den sensommaren blev jag fru. 
Jag har utbildat mig två gånger. 
Bytt jobb några gånger. 
Totalrenoverat en stor lägenhet. Sålt den, köpt en villa. En fin, med bra gård. Bra gata. Fina dagis och skolor nästgårds. 
Där emellan blev vi med hund. Den stora fyrbenta älsklingen som sååå många gånger tröstat oss. 
Förra året blev vi med katt. Sen en till. 
Vi har en trio nu, de älskar varandra och det har blivit trångt i soffan. 
Våra vänner har fått smått både en, två och vissa hela tre gånger under den här tiden. 
Släkten har växt. Och ibland krympt. Livet. 
Det pågår där ute men på ett vis är jag bara en åskådare som står och tittar på. 
Jag som så länge också velat haka på liksom!

En kollega är gravid. Min chef frågade hur jag känner kring det. Det tyckte jag var en snäll fråga. Trots att han bara varit min chef i 7 månader är vi så nära och han har mitt fulla förtroende. Sånt är bra. 
Jag sa för övrigt att det är okej. Jag är avundsjuk, "bara" avundsjuk...han fattade. 

Jag vet att oavsett vad det här försöket resulterar i så är det sista gången jag dopar min kropp med en otrolig mängd hormoner, hopp och rädsla. Men jag är så fruktansvärt rädd på hur jag kommer klara att det är just sista gången...

För övrigt tog jag tag i en rensning förra veckan, medicinskåpet svämmade över. 
Det blev en enorm kasse med läkemedel som datumet passerat på. Det känns hemskt att det är så. Men skönt att jag faktiskt kan lämna in det så det hanteras rätt. Men på riktigt. Kolla! Påsen är ungefär lika stor som en ica-kasse...
Om det här är vad som är gammalt och över. 
Tänk vilka mängder jag proppat i mig. Och ändå är detta bara piller...

Här bröt jag ihop lite. Jag eldade upp kartongerna. Påsen ska till apoteket.  

Godnatt. Tack för att ni håller liv i bloggen. 
Det betyder massor!
❤️ (null)



Kommentarer:

1 Anonym:

skriven

Känner dig inte alls men är en ivf syster.
Ver du vad ivf står för?
Inte valbart faktiskt.
Håller alla tummar ❤️

Svar: IVF är en förkortning av in vitro-fertilisering. Det betyder befruktning i laboratorium i glaskärl eller provrör.
- Google -
vartvantrum.blogg.se

2 Fertilitetsresa:

skriven

Jag vet inte heller? Vi har sagt att innan jag fyller 45. Efter det lägger vi ner..

Men sen har vi blastocyter i frysen och jag har svårt att se dem som något annat än potentiella syskon/barn - hur ska jag någonsin kunna kryssa i rutan "kassera"? Så jag fortsätter att betala frysplats..

Och nu har vi bestämt oss för att köra syskonförsök! På snöflingorna i frysen, vi kommer inte börja med en ny donator. Det har vi bestämt. Men en ska aldrig säga aldrig...

Kram!

3 Anonym:

skriven

Jag vet inte heller? Vi har sagt att innan jag fyller 45. Efter det lägger vi ner..

Men sen har vi blastocyter i frysen och jag har svårt att se dem som något annat än potentiella syskon/barn - hur ska jag någonsin kunna kryssa i rutan "kassera"? Så jag fortsätter att betala frysplats..

Och nu har vi bestämt oss för att köra syskonförsök! På snöflingorna i frysen, vi kommer inte börja med en ny donator. Det har vi bestämt. Men en ska aldrig säga aldrig...

Kram!

4 Fertilitetsresa:

skriven

Jag vet inte heller? Vi har sagt att innan jag fyller 45. Efter det lägger vi ner..

Men sen har vi blastocyter i frysen och jag har svårt att se dem som något annat än potentiella syskon/barn - hur ska jag någonsin kunna kryssa i rutan "kassera"? Så jag fortsätter att betala frysplats..

Och nu har vi bestämt oss för att köra syskonförsök! På snöflingorna i frysen, vi kommer inte börja med en ny donator. Det har vi bestämt. Men en ska aldrig säga aldrig...

Kram!

5 Anonym:

skriven

Jag hoppas såklart att det ska fungera på det försök ni har, men undrar om ni funderat på t.ex adoption? Vägen till ett barn kan ju se så olika ut. Många kramar till dig -du är en otrolig kämpe ❤️

6 Anonym:

skriven

Tillägg till föregående kommentar: finns ju även förmedlingar till surrogat alt om man har någon i sin närhet som kan ställa upp som surrogat.

Svar: Hej! Kul att du skriver och tack!
Självklart! Surrogat vet jag om. Känner ett par som nyligen gjort det faktiskt. Utan resultat. Och hemska summor pengar. Ingen jag har i min närhet skulle detta gå med. Jag har inte ens en syster/kvinnlig kusin osv.. tyvärr.
Dubbeldonation och adoption ser vi just nu över och vi har haft möte med komunen om utredning. Som du säger så kan vägen till familjen se ut på så många vis och vi är öppna för dem alla ❤️
vartvantrum.blogg.se

7 Erika R:

skriven

Jag och min man har försökt få barn i 9 år. Först på vanligt vis. Sen via landstinget 3 IVF/ICSI där vi både fick färska och frysa embryon att återföra men inget fastnade. Sen fortsatte vi privat med 3 IVF/ICSI försök till. Innan vi påbörjade IVF-försöken så frågade jag en i personalen hur länge det kunde vara rimligt att försöka och då sa hon att ca 6 försök är rimligt sen kanske en ska prova någon annan metod. Jag har träffat en som lyckats på sitt sjunde försök så det är ju ingen absolut vetenskap men jag och min man tänkte att det kanske kunde vara rimligt att prova något annat efter 6 misslyckade IVF. Vi valde att fortsätta på vår privata klinik fast med insemination av donerade spermier istället. Om vi ville göra IVF med donerade spermier var vi tvungna att åka till Danmark och det pallade vi inte. Vi visste att min mans spermier var något nedsatta i kvalitet, mängd, simförmåga osv. Men IVF-försöken borde ha gått ändå så sjukvården rekommenderade äggdonation, men det lät så meckigt så jag tyckte det kunde vara bättre att prova spermiedonation först. Vi köpte ett paket om 3 inseminationer som inte blev något. Sen köpte vi ett paket om 3 igen med en ny donator. Innan det sjätte och sista som ingick så gick jag och min man föräldrakurs inför internationell adoption. Vi hade stått i kö på Adoptionscentrum sen vi gick över till den privata kliniken. Samma månad lyckades det sista inseminationsförsöket och jag har nu 14 dagar till beräknad födsel. Overklighetskänslan är total... Men glädjen vid varje spark är stark. Känner med dig. Vet hur det är att kämpa länge länge och undra varför en fortsätter. Ingen kan säga hur länge en ska fortsätta. Jag tror det ger sig med tiden. Så var det för oss. Vi tog en behandling i taget och tog hand om varandra under tiden.

8 Annika:

skriven

Hej!
Bara undrar vad som händer för er? Kollar in i bloggen varje vecka. Ha det gott, kramar!

9 Annika:

skriven

Hej! Hur är det med dig o er? Kramar

Kommentera här: